foto_orkest2

Herman Rieken: Vakmanschap

Herman Rieken: Vakmanschap

‘Op 15 juni mocht ik een bijdrage leveren aan het relatiesymposium van Movares. Voor een slagwerker van het Koninklijk Concertgebouworkest best een bijzondere plek om ‘op te treden’. Ik bespeelde dan ook geen instrument, maar hield een workshop over vakmanschap. Ofschoon het omgaan met een zaal vol ingenieurs niet tot mijn dagelijkse werkelijkheid behoort, waren de parallellen frappant. Juist in het begrip ‘vakmanschap’ zat de grootste parallel. Vakmanschap als presteren op de toppen van je kunnen. Vakmanschap als voortdurende ontwikkeling van jezelf in relatie tot je omgeving. Vakmanschap als antwoord op een snel wisselende publieksvraag om als orkest relevant te blijven in een gigantisch groot aanbod op de culturele markt.’

 

‘Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort al 125 jaar internationaal tot de top. Met topdirigenten en 120 musici geven we jaarlijks 80 concerten in het Concertgebouw en dan nog eens 40 concerten overal ter wereld. Het orkest staat bekend om z’n unieke klank. De fenomenale akoestiek van het Concertgebouw speelt daar een bijzondere rol in, maar de typisch herkenbare klank is vooral het resultaat van een intensief samenspel en hard studeren. Sowieso studeer je zelf een aantal uren per dag. Op maandag beginnen we een nieuw programma. Iedereen heeft dat al individueel ingestudeerd. In drie of vier intensieve sessies studeren we samen het programma in en op donderdag is de eerste uitvoering. Iedere keer weer streven naar een topprestatie, naar je publiek verrassen.’

 

‘Soms wordt er wat lacherig gedaan over de rol van de slagwerker: “Wat is dat nou helemaal, af en toe een klap op een triangel…” De moeilijkheid zit ‘m in de hoeveelheid instrumenten die je moet beheersen: trommels, bekkens, klokkenspel, marimba, buisklokken, triangel, alles. Maar dat is nu juist een van de leuke dingen. Slagwerk is vaak een opvallende bijdrage in het geheel. Overigens moet ik er niet aan dénken om acht uur per dag een viool onder mijn kin te klemmen… Ik ben een teamplayer en geniet enorm van de kwaliteit van de muziek om me heen. Dat is iets wat me inspireert: het steeds beter worden, als individu en als collectief.’

De moeilijkheid zit ‘m in de hoeveelheid instrumenten die je moet beheersen: trommels, bekkens, klokkenspel, marimba, buisklokken, triangel, alles. Maar dat is nu juist een van de leuke dingen

‘Vakmanschap bestaat niet alleen in het bespelen van je instrument. Het aanbod in de culturele sector is gigantisch en subsidies staan onder druk. Vroeger bestond een groot deel van ons publiek uit jaarabonnementhouders. Nu kijkt men per avond: waar heb ik zin in? Als orkest hebben we onze programmering daarop afgestemd. Sinds een paar jaar hebben we bijvoorbeeld de formule dat we niet meer een hele avond musiceren, maar er is eerst een introductie door bijvoorbeeld een kunstenaar uit een ander vak, dan pauze en daarna speelt het orkest een vol uur. Dit trekt een jonger publiek. Als spelers hebben we veel invloed op het beleid, dit komt de kwaliteit ten goede. Je ziet dat terug bij alle grote orkesten zoals de Berliner- en de Wiener Philharmoniker.’

 

‘Inspiratie is voor ons vak heel belangrijk. Wij werken met de grootste en beste dirigenten uit het vak. Die dagen ons uit om het beste van ons kunnen te geven. Dat is topsport. Ik speel al mee sinds 1981. Vooral het samenspel raakt me. Als een dirigent iets toe kan voegen aan de muziek, waardoor we net die bijzondere interpretatie hebben, dan is dat geweldig. Ik ben heel trots dat ik in dit orkest mag spelen, maar vroeger was ik net zo trots dat ik in de drumband mocht spelen. Als vijfjarige liep ik met mijn trommelstokken in de hand naar de repetitie, niet in mijn tas. Dat gevoel, die trots, dat heb ik nog steeds.’

 

Herman Rieken,
Principal Percussionist

0 Reacties

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>