Brugwachters-ZH

Nederland bruggenland?

Nederland bruggenland?

Op de een of andere manier heeft het onderwerp ‘Brugwachters en hun brug’ mij gegrepen. Er is geen land ter wereld dat zoveel beweegbare bruggen per vierkante kilometer heeft als Nederland. Onze samenleving had er totaal anders uitgezien als er geen brugwachters waren geweest die af en toe hun brug open en dicht deden. Dat geldt voor transport en economie, recreatie en cultuur, innovatie en techniek. Raar eigenlijk, dat we internationaal gezien wel het land van de molens, de tulpen en de klompen zijn, maar niet het land van de beweegbare bruggen.

 

Bruggen inspireren schilders, fotografen en auteurs. En vooral: bruggen verbinden mensen. Ook in historisch en cultuurhistorisch opzicht zijn bruggen van belang. Over bruggen werd altijd geknokt: ze zijn in zichzelf een bron van spanning tussen weg- en vaarwegverkeer – en het is aan de brugwachter om die verschillende belangen goed af te wegen.

 

De huidige overgang van lokale brugbediening naar brugbediening op afstand is een historisch moment. De brugwachter verdwijnt van zijn brug en uit het straatbeeld. De brugwachter van nu heeft een nautische opleiding en werkt in een team. Hij – of zij – werkt als objectbedienaar in een high-techomgeving en begeleidt een schipper van brug naar brug, vanaf de computer. Het brugbedieningsproces verloopt geautomatiseerd en bij elke stap zijn veiligheidscontroles ingebouwd. Wat een verschil met de éénpitter in zijn brughuisje.

 

Wat de brugwachters echt van de brugbediening op afstand vinden? Daarover laten ze zich niet graag uit: je houdt de technologische ontwikkelingen immers niet tegen. Hooguit hoor je tussen de regels door iets over hun zorgen. Zorgen over de gebiedskennis, de techniek, de veiligheid. Elke brug is anders – bij de ene brug is de haakse bocht in de vaarweg een probleem, bij een andere brug het gedrag van voetgangers en fietsers die nog snel even onder de afsluitbomen door glippen. De ouderen hebben deze bruggen nog ter plaatse bediend, maar nieuwe collega’s hebben deze locale kennis niet en moeten het doen met camerabeelden. Gaat dat wel goed? 

 

De fijngevoelige elektronica in de bruggen reageert sterker op temperatuurverschillen dan het materiaal van de oude mechanische bruggen. Voor storingen moet een monteur uitrukken. Vroeger kon een brugwachter zelf nog wel eens wat oplossen, maar die tijd is voorbij. En dan de brugspringers: vanaf een brug kun je de jongeren nog aanspreken, maar een stem door een luidspreker maakt geen indruk. Wat moet je doen? Een toezichthouder bellen? De politie? De scheepvaart wil door, maar als brugwachter blijf je verantwoordelijk voor een vlotte én een veilige doorvaart.

 

Verhalen hebben brugwachters zeker! Mijn droom is om van elke beweegbare brug en sluis in Nederland ten minste één brugwachterverhaal te plaatsen op www.brugwachterverhalen.nl En vooral is mijn droom ‘Nederland als bruggenland’ – wat zou ik dat thema graag oppakken. Zou het niet geweldig zijn als Nederland zich internationaal meer zou profileren als bruggenland? Niet alleen in de techniek, maar juist ook in combinatie met cultuur, geschiedenis, recreatie en transport. Met de bruggen als verbindend element.

 


Boek
De verhalen van deze brugwachters over ‘hun’ brug inspireerden Jet Sebus tot het boek Brugwachterverhalen, Honderd jaar brug- en sluisbediening door de provincie Zuid-Holland, 1912-2012’ (ISBN 978-90-79307-04-3). Het boek kost € 19,50 en is verkrijgbaar via het contactformulier van de provincie Zuid-Holland: http://www.zuid-holland.nl/contact/

 

Over Jet Sebus
Jet Sebus (1955) werkt bij de provincie Zuid-Holland. Ze geeft schrijfworkshops en tekstadviezen en helpt collega’s die heldere teksten willen schrijven. In haar vrije tijd schrijft ze brugwachterverhalen in een brughuisje en werkt ze aan haar bedrijf in opbouw: www.schrijven-bij-de-overheid.nl.

 

Leestips:

 

0 Reacties

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>