U15 760x360

Fietsparkeren: goed ontwerp op de juiste plek

Fietsparkeren: goed ontwerp op de juiste plek

Weinig dingen passen meer bij ons land dan de fiets. Jaarlijks worden er in Nederland 1,1 miljoen nieuwe fietsen verkocht. Elke Nederlander heeft dan ook gemiddeld 2,6 fietsen. Fietsen is goedkoop, gezond, schoon en wel zo handig in een overvolle stad. Maar waar laat je de vele duizenden fietsen die bij stations en andere openbare voorzieningen worden gestald? Samen met architect Paul van der Ree van studioSK (Movares) hield ik hierover een workshop op de Nationale Parkeerdag.

De oplossing voor (fiets)parkeren zit in de combinatie van slimme parkeermogelijkheden, het beïnvloeden van de gebruikers en handhaving. Als dat goed gebeurt, groeit het niveau van comfort, publiekskwaliteit en architectonische vormgeving steeds meer naar elkaar toe.
Belangrijk is een optimale samenwerking tussen alle partijen die hierin een rol moeten vervullen. In de meeste gevallen zijn dat de gemeente, NS en ProRail (namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu). Alleen gezamenlijk kunnen we tot de optimale oplossing komen. Een goed ontwerp van de stalling op de juiste plek kan op lange termijn heel veel besparingen opleveren op de jaarlijkse toezicht- en handhavingskosten. Hier moet vanaf de start van het samenwerkingstraject nadrukkelijk aandacht voor zijn.

Meer fiets- en OV-gebruik zorgt voor een betere kwaliteit van de openbare ruimte, mits die fietsen goed gestald worden. Op stations helpt de overheid hierbij. Zij financiert 50% van de investering en het beheer- en onderhoud van de stallingen. Maar ook lokale overheden moeten mee investeren en de verantwoording nemen voor een goede handhaving bij foutgestalde fietsen.

Als stallingen op de juiste plek, met de juiste omvang en vorm aangeboden worden, gaat het gebruik enorm omhoog. Toch lijkt het dat er altijd plaatsen te kort zijn. Hoe voorkomen we dat we eindeloos moeten bijbouwen? Dit kan door slim om te gaan met het totale scala aan aspecten. Het voert te ver om hier op deze plaats dieper op in te gaan, maar de techniek helpt tegenwoordig om ‘langstallers’ op te sporen. Ook reizigers na bepaalde tijd laten betalen helpt stallingplekken niet onnodig bezet te houden. Wrakken en weesfietsen moeten uiteraard zo snel mogelijk verwijderd worden. Omdat ze schaarse plekken bezet houden en ze kunnen altijd gerecycleerd worden tot nieuwe fietsen. Per slot van rekening kunnen we in ons land niet zonder!

U15 760x360

0 Reacties

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>