ERTMS pilot Utrecht_v2

Nieuwe fase ERTMS, schouders eronder!

Nieuwe fase ERTMS, schouders eronder!

De eerste concrete stappen in de planuitwerkingsfase zijn gezet, de brede implementatie van het Europese beveiligingssysteem ERTMS kan nu verder vorm krijgen. Na de HSL-Zuid, de Hanzelijn, de Betuweroute en de Havenspoorlijn is eind 2014 ook het laatste gedeelte van de spoorlijn tussen de Maasvlakte en de Duitse grens voorzien van ERTMS. Die vervanging van de bestaande ATB-beveiliging bij Zevenaar was spannend: ging het eerder om de uitrusting van nieuw aan te leggen spoorlijnen, Zevenaar was een succesvol vervangingsproject waar we op voort kunnen bouwen. Tussen 2016 en 2028 zal ERTMS op grote delen van het spoor op de drukste trajecten worden ingevoerd.

 

De grootste uitdaging bij de implementatie van ERTMS? Reizigers en vervoerders mogen geen hinder ondervinden van de vervanging; het spoorsysteem moet veilig en bedrijfszeker blijven werken tijdens de verbouwing. We hebben nu ervaring met Zevenaar, de onlangs gehouden pilot op Amsterdam –Utrecht en we kijken ook naar de recente ervaring in andere Europese landen.

 

Gezien het grote aantal Nederlandse baanvakken en treinen dat uitgerust moet worden met ERTMS gaat er een soort ‘‘ombouwfabriek’ georganiseerd worden. Dit vergemakkelijkt de uitrol van ERTMS in de realisatiefase en is een basis op weg naar een uniform eindgebruik. Eindgebruikers – machinisten, treindienstleiders – krijgen een eenduidig systeem om mee te werken. We denken vanuit het toekomstig onderhoud en beheer terug naar wat we in het hier en nu moeten regelen. En we werken er naar toe dat ERTMS ‘business as usual’ wordt.

 

Dit eindgebruik moeten we realiseren vanuit waar we vandaag staan, met het vizier op toekomst. Dat is niet eenvoudig. We werken samen met de erkende ingenieursbureaus aan ontwerpvoorschriften en een ‘dry run’. In de dry run worden de ontwerpvoorschriften, het ontwerpproces en de ondersteunende tooling getest door het ontwerpen van concrete infrasituaties. Op deze wijze wordt er gekeken of de voorschriften goed aansluiten op de praktijk. De samenwerking met de erkende ingenieursbureaus is concreet, iedereen herkent de opdracht. Maar de vraag is ook wederkerig. Als programma willen we samen onderzoeken hoe we de ombouwfabriek kunnen organiseren.

 

Samenwerking en afstemming, dat zijn op dit moment de sleutelwoorden. Het programma ERTMS vindt het belangrijk om deze fase van voorbereiding samen met de andere partijen in de spoorbranche te doen om gezamenlijk te leren en kennis en kunde te verbreden. In april hebben we een sessie gehouden met marktpartijen zoals advies- en ingenieursbureaus, spooraannemers en systeemleveranciers. Partijen hebben hun ideeën over de vraagstukken uiteengezet. Iedereen zet de schouders eronder, dat is geweldig motiverend. We hebben elkaar nodig om randvoorwaarden in het hier en nu te scheppen voor wat betreft materieel en infra om zo tot een werkend vervoerssysteem te komen. Wij laten ons graag inspireren.

 

Persoonlijk krijg ik daar energie van. Ingewikkelde materie tot goede besluitvorming leiden, in samenwerking met vakmensen. Zodat we ‘in the end’ kunnen zeggen dat we het goed hebben gedaan.

0 Reacties

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>